Delavnica »Dojenček zmore sodelovati«




V času pisanja diplome za waldofsko vzgojiteljico sem se seznanila z pedagoškim pristopom Emmi Pikler in po tem pristopu tudi delala z otroki v prvem starostnem obdobju, torej jaslih. Rezultati pristopa so bili fascinantni. Mnogi otroci stari leto dni, so že po treh mesecih od prihoda v vrtec, sami pritekli skozi vrata v igralnico in bili ob tem nasmejani in srečni. Ob zadovoljnih malčkih je tudi meni srce pelo.

Kaj smo vzgojiteljice delale drugače?

Otroke smo negovale (previjale, oblačile, hranile) po metodi Emmi Pikler.

Kdo je bila Emmi Pikler?

Emmi Pikler je bila madžadska pediatrinja, ki je leta 1946 ustanovila zavetišče za otroke, poznano kot Piklerjev inštitut v Budimpešti. Ko se je inštitut odprl, so bili v njem večinoma otroci, ki so izgubili starše v drugi svetovni vojni. Danes so v njem pretežno socialne sirote, otroci staršev, ki ne morejo ali ne želijo skrbeti za njih. Nekateri so bili zapuščeni, drugi so v zavodu zaradi zasvojenosti ali mentalnih bolezni v njihovih družinah.

Koncept in praksa dr. Piklerjeve vključuje spoštovanje otroka kot individualne osebe. Na otroka se gleda kot na aktivnega posameznika, kateremu je dovoljeno, da se giba svobodno v varnem okolju. Pediatrinja je prepoznala potrebo za okoljem, kjer otroke spoštujejo in nahranijo tako, da postane emocionalno in socialno zrel posameznik, sposoben prilagoditi se potrebam drugih in družbe. Emmi Pikler je pri ustanavljanju inštituta sprejela dejstvo, da če majhnih otrok ne more vzgajati mati, se ta povezava ne more reproducirati. Ne glede na to, pa je bila prepričana, da je možno znotraj skupnosti omogočiti okolje, ki bo podpiralo poln razvoj. Kot temelj je vzela svoja opazovanja pri 10-letnem delu z družinami, ko je delala kot družinska pediatrinja. S psiho-pedagoškim pristopom, ki ga je pri tem delu razvila, je vzpostavila pedagoški proces, ki bi garantiral zdrav razvoj za otroke živeče v inštituciji. Prepričana je bila, da ima okolje velik vpliv na fizično in psihično zdravje otrok.

Piklerjeva je imela s svojim pristopom izjemne rezultate.

Poleg drugih raziskav, je bila med letom 1968 in letom 1970 narejena študija, ki jo je organizirala Svetovna zdravstvena organizacija. Ta študija je vključevala dokumentirana opazovanja sto oseb starosti od 14 do 23 let, ki so kot mladi otroci živeli v Piklerjevem inštitutu, nato pa odšli živet k družinam. Čeprav so bile v večini primerov njihove družine nepopolne, z samo enim staršem (poročenim ali neporočenim), ni niti eden izmed teh mladih ljudi kazal očitnih znakov osebnostnih motenj, karakteristik, ki jih kažejo osebe, ki zgodnje otroštvo preživijo v inštituciji. Rezultat te študije, je pokazal (prav tako kot ostale) dolgoročne učinke oskrbe s strani inštituta na razvoj zdravih osebnosti, sposobnih zdravih odnosov z ljudmi in odprtih do sveta.

Esenca filozofije Emmi Pikler je spoštovanje otroka. V nekaj desetletnem opazovanju in študijah, je prišla do zaključka, da se dojenčki rodijo kompetentni, in da je potrebno to priznati in spoštovati. To pomeni kot prvo, da bi naj starši opazovali svoje otroke in se od njih naučili, kaj dojenčki vedo, kaj imajo radi in kdo so.

Spoštovanje pomeni, da preden zgrabiš svojega 4-mesečnika za previjanje, pogledaš kaj počne. Čeprav »samo« opazuje premikajoče sence na zidu ali delčke prahu, ki se svetijo na soncu, poskusi ne motiti.

Spoštovanje pomeni povedati otroku, ko hočeš nekaj storiti in da poskusiš otroka vključiti v odločitev in prav tako v nego.

Delavnica  »Dojenček zmore sodelovati«

Na delavnici bomo najprej teoretično, nato še praktično osvojile, kako negovati otroka, tako da ga v času nege tudi emocionalno nahranimo.

Učile se bomo, kako spodbudimo otroka, da prične sodelovati z nami v času nege v skladu s svojimi zmožnostmi.

Otroka bomo pogledale s perspektive kompetentne osebe, namesto objekta za katerega je treba poskrbeti, kar je glavna razlika med običajno nego in nego po Emmi Pikler.

Trajanje delavnice: cca 2- 3 ure (odvisno od vprašanj s strani udeleženk) brez prisotnosti otrok

Kaj vam bo dala delavnica »Dojenček zmore sodelovati?

Naučile se boste vzpostaviti sodelovalen odnos z vašim otrokom v času nege.

Ugotovile boste, da je otrok že od najzgodnejšega obdobja zmožen sodelovati pri negi, če se mu pristopi na ustrezen način.

Rezultat tega pedagoškega pristopa bo srečnejši, mirnejši, samostojnejši otrok z več koncentracije.

Otrok se bo v svoji igri zmožen bolj zaigrati sam, ker bo njegova potreba po pozornosti potešena v času nege in bo postal duševno bolj nahranjen.

Vaš otrok se bo počutil bolj varno.

Nov pristop do otroka bo spodbujal otrokovo spretnost v gibanju.

Naučile se boste spodbujati razvoj govora vašega otroka.

Vaš odnos z otrokom se bo poglobil.

Postale boste bolj kompetentne in zadovoljne mame.

Pristop Emmi Pikler vpliva to, da se mame zmorejo notranje in zunanje umiriti in nadzorovati svoje kretnje in govor. Postanejo bolj prisotne tukaj in zdaj.

Komu se delavnica priporoča?

Vsem bodočim mamam in mamam majhnih otrok-dojenčkov in malčkov.

Še posebej mamam otrok, ki sovražijo previjanje, kopanje in oblačenje, da se to čim prej spremeni.

Vsem mamam, ki bi rade poglobile odnos s svojim otrokom.

Absolutno vsem, ki bi se rade naučile pristopa v negi, ki je tako ljubeč, da ga otroci obožujejo.

Vsem pedagoškim delavcem, ki imajo stik z majhnimi otroki